Tophane sokaklardaki hayatlar, insanlar değişmeye, taşınmaya, binalar değişerek güzelleşmeye başladı. Bir fotoğrafçı olarak bir şeylerin değişmeden kalabileceğini sadece fotoğraflarımla anlatabilirdim.

SON TOPHANELİ

FOTO RÖPORTAJ | NİHAL GÜNDÜZ

Fotoğraf her zaman geçmişin belgesi olmuştur. Ünlü Fransız yazar ve düşünür Jean Paul Sartre şöyle demişti: “1860 civarında Nadar’ın fotoğraflarını, çektiği kimseler çoktan ölmüştür. Ama yaşadıkları dönem bakışlarında ebediyen yaşayacaktır.”

“Son Topaneli” projesinin ortaya çıkışının sebebi de Tophanelilerin yüzlerinde gizlidir.

Bir gece Tophane’de kahvehanesinde çay içerken bir an durup etrafıma baktım ve karakterleri incelemeye başladım. Konuşmalar, duruşlar, espriler… Hepsi bir film sahnesinden fırlamış gibiydi. Gözlemlemeye başlayınca, fotoğrafçı olarak etkilenmemek elde değildi. Böylece Tophane maceram başlamış oldu.

Fotoğrafta temel amaç, görünenleri göstermektir. Tophane sokaklardaki hayatlar, insanlar değişmeye, taşınmaya, binalar değişerek güzelleşmeye başladı. Bir fotoğrafçı olarak bir şeylerin değişmeden kalabileceğini sadece fotoğraflarımla anlatabilirdim.

‘Tophane’li portrelerini, kendi mekânlarından ayırarak, stüdyo fotoğrafı ile anlatmamın en büyük amacı ise; kişilerin mekân ile kurulan bağı ortadan kalkarsa geriye sadece kendisinin kaldığını vurgulamak ve böylece yer ve zaman kavramı olmadan sadece kişilerin varlıklarının önem kazandığı bir yaklaşım sergilemektir. Onlar hakkında fikir verebilecek detayları portreleri bize vermektedir.

Bu sebeple, “Son Tophaneli”, sokakta, iş yerinde gördüğüm karakterleri, terini bile silmesine izin vermeksizin elindeki işiyle, oturduğu sandalye ile çayını içtiği masa ve örtüsüyle, horozuyla, kedisiyle, ikna edebildiysem o anda ya da daha önceden gözlemlediğim şekilde Tophane’deki fotoğraf stüdyosuna götürerek çekilmiş portre fotoğraflarından oluşmaktadır.

Projenin en zor yanı, fotoğraf çekimine ikna süreciydi. Çok severek katılanlar olsa da, kahveci Şenol’un kahvesinden zor ikna sürecinden geçerek stüdyoya getirilenler, üç sokak peşinden dolaşıp elim boş döndüğümde oldu. En çok kahveci Şenol’un fotoğrafını görenler “a Şenol abi de varmış” diyerek benimle stüdyoya geldiler. “Son Tophaneli” böylece kendi insanının gücüyle ilerledi. 

  • SERBEST DÜŞÜŞ

    SERBEST DÜŞÜŞ

    KİTAP | ERDEM VAROL
    Erdem Varol 'Serbest Düşüş' kitabını, "Gölgesini üzerinde hissettigim yer, sokaklarım ve self portremdir" sözleriyle anlatırken biriktirdiği öznel hikayesinden küçük pasajlar sunuyor. [»]
    24-10-2017
  • 10 YILDA

    10 YILDA

    SERGİ | TUNCAY DERSİNLİOĞLU
    Çalışmalarını İzmir’de sürdüren fotoğrafçı Tuncay Dersinlioğlu’nun kişisel sergisini açıyor. [»]
    09-09-2017
  • SEVEN'IN YENİ YÜZÜ FURKAN TEMİR

    SEVEN'IN YENİ YÜZÜ FURKAN TEMİR

    PORTRE | SELAHATTİN SEVİ
    21 yaşındaki genç fotoğrafçı Furkan Temir, dünyanın saygın fotoğraf ajanslarından Seven’ın ‘Mentor’ programına davet edildi. İki sene boyunca Temir’in çalışmaları Seven (VII) imzasıyla yayımlanacak ve temsil edilecek. [»]
    15-06-2016
  • DAĞIN İKİ TARAFINA BAKMAK

    DAĞIN İKİ TARAFINA BAKMAK

    FOTO RÖPORTAJ | SELAHATTIN SEVİ
    Doğu’yu doğu ve daha doğu diye ayıran Ağrı dağı, yanında yöresinde binlerce öykü barındırıyor. Doğubeyazıt ve Ağrı’dan renkli ve hayat dolu Iğdır’a kadar her yerden görülebilen efsaneler dağı binlerce yıldır olduğu gibi buradayım, diyor. [»]
    11-05-2016