Türkiye’ye gelen 60 yaş ve üstü turistlerin tatil halleri hüzünlü bir gerçekliği, yalnızlığı anlatıyor. Genellikle büyük yolcu gemileriyle aynı mevsimde gelip, aynı otellerde kalıyorlar. Bildikleri lokantaları tercih ediyorlar. Yalnızlıklarını ise kendi yaş gurubundan dostlarıyla ve yöre insanıyla paylaşıyorlar.

SUMMER 60 +

INSTAGRAM | OĞUZ NUSRET BİLİK

Bir turizm cenneti olan Türkiye, her ülkeden ve her yaştan insanı değişik özellikler taşıyan turistik bölgelerinde farklı biçimlerde ağırlar. Dünyanın birçok ülkesinden sahillerimize gelen farklı yaş ve gelir düzeyinde olan turistler genellikle yaz aylarını tercih ederlerken, yaz sıcakları öncesi bahar aylarında ve sonbaharda da genelde daha yaşlı turistlerin akınına uğrar.

Bu turistlerin arasında büyük bir kararlılıkla devamlı olarak gelenler oldukça yüksek bir orandadır. Yıllarca aynı mevsimde gelip, aynı otellerde kalıp hatta aynı şezlonglarda güneşlenen turistlerin sayısı hayli yüksektir. Alışkanlık halinde aynı kafelere, lokantalara giden bu insanlar kendi yaş gruplarıyla arkadaşlık ederek bu dönemlerinin tadını çıkarmaktadırlar. Büyük yolcu gemileriyle gelen bu turistler, özellikle benim projemi gerçekleştirdiğim Kuşadası gibi tatil bölgelerine büyük bir hareket getirmekte, üstelik ekonomiyi de canlandırmaktadırlar.

Aynı lokantada, aynı masada, aynı kafede oturmak gibi geleneklere sahiptirler. Hatta garsonlar ve mekân değişmişse onlar için alışkanlıklarını kaybedecekleri için üzücüdür. Geçmişle kopan her bağlantı onları yaralamaktadır adeta. Ama ilk geldikleri ile son geldikleri arasında aynı olmayan tek şey kendileridir. Ve yıllarca geldikleri bu yerlerde olmak, onların anılarını tazelediği gibi geçmişle olan bağlantılarını da hatırlatmaktadır.

2015 yılında başladığım ve sürdürmekte olduğum bu proje Kuşadası Sahili’nde ve şehrin farklı kesimlerinde 60 yaş ve üstü turistlerin tatil hallerini anlatmaktadır. Projede her an yanımda olması, dikkat çekmemek ve insanları doğal halleriyle görüntüleye bilmek nedeniyle mobil cihaz yani cep telefonu tercih edildi. Hipstamatic uygulaması ile kare format çalışıldı. Fotoğrafların kare format olması ve tonlamadaki tercihimin nedeni ise yaşlı insanların gençlik dönemlerinde tanıştıkları, belki de çoğunun kullandığı Polaroid tekniği ile buluşturmaktı. Ben bir belgesel fotoğrafçı olmama rağmen, bu malzeme ve yöntemin farklı anlatım olanakları sağlaması nedeniyle, hem deneysel, hem de çağdaş anlamda bir çalışma oldu.

Çalışmamı gerçekleştirirken, fotoğraf aracılığıyla onların yalnızlıklarını paylaştığıma ve doğru bir iş yaptığıma dair de ciddi bir inanç oluştu. Sonuç olarak projemi bir kaç sezon daha devam ettirip bir kitaba dönüştüreceğim.


KİMDİR | Oğuz Nusret Bilik

1964 yılında Sarıkamış’ta doğdu. 2006 yılından bu yana fotoğrafla uğraşan Bilik’in ulusal ve uluslararası yarışmalarda birçok ödülü bulunmaktadır.

Birçok ulusal ve uluslararası fotoğraf festivalinde yer almış gösteri ve söyleşilerde bulunmuştur.

Ayrıca Sokak Fotoğrafçılığı üzerine Akbank Sanat (2014) - Fototrek Fotoğraf Merkezi(2014) ve İzmir Artlens Görsel Kültür Atölyesi(2014) fotoğraf gösterisi ve söyleşiler yapmıştır.. Bilik, bugüne kadar Kaybolan Meslekler (2010), Söylence (2011), Sessiz Çoğunluk (2013), Atatürk Bulvarı (2014), Sokakta Olmak (2014), İkide Bir (2014), Summer 60+ (2015) projelerini gerçekleştirmiştir.

Yurtdışında Tel-Aviv, Berlin ve Londra’da karma sergilerde yer almıştır. Romanya’da yayın yapan Oitsarizme adlı fotoğraf portalında Sessiz Çoğunluk adlı projesi yayınlanmıştır.

Türkiye’nin farklı şehirlerinde “7’den 70’e yüzler” ve “Söylence” sergilerini açan Bilik son kişisel projesi olan İkide Bir adlı sergisini İstanbul’da Fototrek Fotoğraf Merkezi Galerisi’nde 2014 yılında açmıştır.

Son olarak İstanbul Modern Müzesinde ‘İnsan İnsanı Çekermiş’ adlı fotoğraf sergisine katılım göstermiştir.

Summer 60(+) adlı projesinden dört fotoğrafı İstanbul Modern Müzesi fotoğraf koleksiyonuna alınmıştır.

Halen fotoğraf üzerine çalışmalarına ara vermeden devam etmektedir.

www.oguznusretbilik.com

  • BALKONDA AY NÖBETİ

    BALKONDA AY NÖBETİ

    HABER | SELAHATTİN SEVİ
    Duayen foto muhabiri Sökmen Baykara, Antalya’da sakin biri hayat yaşıyor. 82 yaşında olmasına rağmen güler yüzü, neşeli kahkahalarıyla ve de en önemlisi evinin balkonundan çektiği fotoğraflarla gazeteciliğin her şartta yapılabileceğini gösteriyor. Mecrası ise sosyal medya... [»]
    21-05-2016
  • ZOR RAMAZAN BURUK BAYRAM

    ZOR RAMAZAN BURUK BAYRAM

    FOTO RÖPORTAJ | SELAHATTİN SEVİ
    Atina'nın Pire Limanında mahsur kalan 1300 mülteci zor geçen Ramazan ayının ardından buruk bir bayrama hazırlanıyor. Gönüllü STK'ların yardımıyla hayatta kalma mücadelesi veren Suriyeli, Afganistanlı ve Asya'nın diğer ülkelerinden insanlar çaresizce bekliyor. [»]
    04-07-2016
  • İNSAN İNSANI ÇEKERMİŞ

    İNSAN İNSANI ÇEKERMİŞ

    SERGİ | SELAHATTİN SEVİ
    Othmar Pferschy’den günümüze Türkiye Fotoğrafında insanın serüveni ‘İnsan insanı çekermiş’ başlığı altında İstanbul Modern’de bir araya geliyor. Serginin küratörü Merih Akoğul. [»]
    25-05-2016
  • 11 FOTO MUHABİRİNDEN MÜLTECİLER

    11 FOTO MUHABİRİNDEN MÜLTECİLER

    YUKSEL PECENEK
    Suriye ve Irak’tan başlayarak Avrupa’ya doğru çileli bir yolculuğa çıkan mültecilerin dramı bir fotoğraf sergisi ile gündeme geldi. Yunanistanlı 11 foto muhabiri açtıkları sergide yüz yılın göçünü gözler önüne serdi. [»]
    11-05-2016